Unilever start bouw R&D-center in Wageningen
4 november 2017
Met name in de Randstad verdwijnen banen voor middenklasse
13 november 2017
Laad alles

‘Familiebedrijven innovatiever dan gemiddeld’

BREUKELEN – Bijna tweederde van de Nederlandse familiebedrijven heeft de afgelopen drie jaar een nieuw product of nieuwe dienst op de markt gebracht. Terwijl 60% van de niet-familiebedrijven bereid is om af te zien van dividend om in plaats daarvan te investeren in innovatie, geldt dat voor bijna 79% van de familiebedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van Nyenrode Business University in samenwerking met ING en NPM Capital. Met deze uitkomsten lijken familiebedrijven innovatiever dan het bedrijfsleven in het algemeen. Uit de innovatie-enquête die tweejaarlijks in de Europese Unie onder bedrijven wordt gehouden, komt naar voren dat 55% van de Nederlandse bedrijven innovatief is, op technologisch en/of niet-technologisch gebied. In dat laatste geval is sprake van bijvoorbeeld innovatie op het gebied van marketing of productieprocessen. Daarmee scoort Nederland onder het EU-gemiddelde.

Volgens het Nyenrode-onderzoek heeft ruim 62% van alle familiebedrijven de laatste drie jaar een innovatie op de markt gebracht. Bijna 72% heeft interne bedrijfsprocessen ingrijpend vernieuwd. Van hun omzet in 2016 is 15% afkomstig van nieuwe producten of diensten. Ze besteden gemiddeld 5% van hun omzet aan R&D. Voor het onderzoek werden vierhonderd bedrijven ondervraagd, zowel familiebedrijven als niet-familiebedrijven.

Volgens het CBS telde Nederland op 1 januari 2016 276.900 familiebedrijven, oftewel 71% van het aantal bedrijven met twee of meer werkzame personen. Zij waren goed voor 27% van de omzet en 32% van de toegevoegde waarde in de business economy, en voor 29% van de werknemersbanen.

Comments are closed.