TU/Eindhoven bij beste 100 universiteiten ter wereld
11 juni 2018
€ 200 mln voor regiodeals tot 1 sept
13 juni 2018
Laad alles

Gemeenten verbeteren dienstverlening richting ondernemers

DEN HAAG – Ondernemers met vragen aan de gemeente krijgen beter en sneller antwoord vergeleken met vijf jaar geleden. Dat blijkt uit een onderzoek naar 160 willekeurig gekozen gemeenten dat in opdracht van het ministerie van Economische Zaken is uitgevoerd. Hierbij is gekeken naar de manier waarop gemeenten vragen per telefoon en per e-mail beantwoorden.

In 2012-2013 werd een mystery guest-onderzoek gedaan onder, destijds alle, 405 gemeenten in Nederland om de kwaliteit van dienstverlening richting ondernemers te in kaart te brengen. Per gemeente werd gekeken hoe vijftien vragen telefonisch en vijf vragen via e-mail werden beantwoord. Dit onderzoek is nu herhaald onder 160 willekeurig gekozen gemeenten. De kwaliteit van de dienstverlening wordt gemeten met objectieve criteria zoals het aantal belpogingen, aannamesnelheid en spelling maar ook met subjectieve criteria zoals vriendelijkheid en enthousiasme. Hieruit komt vervolgens een rapportcijfer. Telefonische dienstverlening kreeg een 7 gemiddeld, een verbetering ten opzichte van de 6,3 in 2013. De dienstverlening per e-mail is ook verbeterd en kreeg een 6,5 gemiddeld, waar dit een 6,4 was in 2013. Vergeleken met 2013 beantwoordden gemeenten meer vragen beantwoord, werden vragen beter beantwoord, en waren medewerkers behulpzamer en vriendelijker. Noordelijke gemeenten werden gemiddeld beter beoordeeld.

Andere onderzoeken naar dienstverlening van gemeenten worden gedaan door VNG en MKB-Nederland. MKB-Nederland reikt tweejaarlijks de prijs voor MKB-vriendelijkste gemeente en stad uit. In 2016 waren dit Rijssen-Holten en Apeldoorn.

Comments are closed.