Panteia: Innovatief MKB staat er het beste voor
20 september 2016
Ondernemers beslissen anders
21 september 2016
Laad alles

Von Hippel: consumenten zijn belangrijk voor innovatie

MIT-hoogleraar Eric von Hippel is een autoriteit op het gebied van innovatie-onderzoek. Hij heeft onder meer de klassiekers Democratizing Innovation (2005) en The Sources of Innovation (1998) op zijn naam staan. Op 21 september 2016 spreekt Von Hippel in Den Haag over zijn nieuwe (in december te verschijnen) boek Free Innovation. In ESB licht hij samen met professor Jeroen  de Jong (Universiteit van Utrecht) een tipje van de sluier op.

esb-von-hippel-2016-vrije-innovatie

Niet alleen bedrijven innoveren, maar consumenten doen dat ook – in hun vrije tijd, meestal om niet-commerciële redenen. en zonder intellectueel eigendom. Vrije innovatie biedt bedrijven en beleidsmakers aangrijpingspunten om meer waarde te creëren. Hoewel bedrijven in toenemende mate hun voordeel doen met dit type innovatie, blijft de verspreiding van vrije innovaties nog achter, met minder welvaartstoename als gevolg. Ook in de beleidspraktijk blijft vrije innovatie nog onder de radar.

bron: Eric von Hippel & Jeroen de Jong, 2016, ‘Vrije innovaties‘, ESB (te verschijnen).

 

 

Comments are closed.